5:28 مساءً الأحد 19 مايو، 2019

الهيموجلوبين

الهيموجلوبين Hemoglobin او Haemoglobin و بيترمز له ب Hb او Hgb هو عبارة عن بروتين بيحتوي على عنصر الحديد موجود في الدم بتاع حيوانات كتيرة كل الفقاريات و بعض من انسجه الحيوانات اللافقاريه).

الهيموجلوبين بيبقا موجود جوة خلايا الدم الحمرا الاريثروسيتات و ظيفتة هي نقل الاوكسيجين من الرئتين او الخياشيم لانسجه الجسم المختلفه.

الهيموجلوبين بيعمل رابطة كيميائية ضعيفة مع الاوكسيجين و بيسموة في الحالة دي اوكسي هيموجلوبين بيبقي لونة احمر فاتح و بكدا بيقدر يشيل الاوكسيجين و يودية لخلايا الجسم و هناك بتتكسر الرابطة الضعيفة دي و بينفصل عنه الاوكسيجين و بيتحول لونة و بيبقا ازرق محمر و بيسموة هنا ديوكسي هيموجلوبين.

الهيموجلوبين بيتصنع في نخاع العضم و بيتفرز في الدم جوة خلايا الدم الحمرا اللي بتكمل دوره حياتها و تموت بعد 100-120 يوم.لما بتموت الخلية بيتكسر الهيموجلوبين و بيطلع منه حديد.في بروتين اسمه ترانسفيرين و ظيفتة تجميع الحديد الناتج من موت الخلايا دي و نقلة مرة تانية لنخاع العضم عشان يتعمل منه هيموجلوبين و خلايا جديده.

 

اللي بيتبقا من الحديد في الدم بيدخل في تركيب ما دة تانية اسمها بيليروبين و بيتفرز مع الصفرا و هو المسئول عن اللون البني المصفر بتاع البراز.

جزيء الهيموجلوبين بيتكون من اربع مجموعات هيم صغيرين متجمعين حوالين مجموعة جلوبين كبيرة ،

 

 

الهيم دا بيمثل 4 بس من وزن الجزئ بتاع الهيموجلوبين و بيتكون من مركب عضوي شكلة مدور بيسموة بورفيرين و مرتبط بية ذره حديد واحده،

 

ذره الحديد دي هي اللي بتعمل الرابطة الكيميائية الضعيفة مع الاوكسيجين عشان يتنقل من الرئتين لكل حتة في الجسم.جزيء الهيموجلوبين الواحد بيبقا متركب من اربع مجموعات من الهيم يعني اربع ذرات حديد و دا معناة ان كل جزئ هيموجلوبين بيقدر يشيل اربع ذرات من الاوكسيجين في المرة الواحده.

215 views

الهيموجلوبين