12:56 مساءً الأحد 18 نوفمبر، 2018

كيف اضبط حواجبي


 

صور كيف اضبط حواجبي

 

حاسه ان وشك مش متناسق
وانك ممكن تكوني احلى واجمل من كده
بس مش عارفه ايه السبب؟!
ولا يهمك من اي حاجة خالص

لاننا دلوقتي حالا هنقولك على السبب
شوفي يا قمر السبب في كده هو انك اكيد مش مهتمه بشكل حواجبك وده لان الحواجب المرتبه المتناسقه مع بعضها بتدي للوجه مظهر انيق على عكس طبعا الحواجب غير المترتبه وغير المتناسقه مع بعضها…..واكيد طبعا انت زي كل البنات بتخافي انك تروحي للكوافير علشان البنت بتعمل لك بسرعه جدا وانت بشرتك مش بتستحمل او لانك مش فاضيه تروحي كل يوم والتاني للكوافير.
طيب ايه رايك لما تبدئي بنفسك تنظفي حواجبك في البيت بنفسك وتشيلي منها الشعيرات الناميه على جنب علشان مظهر حواجبك يكون حلو وبكده تضمني انك تخلي شكلهم وحجمهم زي ما انت عايزه..
وعلشان محدش يفهم كلامنا غلط احنا بناكد اننا عايزينك تنظفيهم من غير ما تغيري شكلهم يعني من الاخر كده من غير ما ترفعيهم ولا تعمليهم تمانيات ولا سبعات ولا ترسميهم علشان ماتدخليش في حرمانيه يعني من الاخر كده العملية هتقتصر على عملية تنظيف بسيطة تقومي انت بيها بنفسك.
اكيد مش مصدقة انك ممكن تعملي كده
لا صدقي ودلوقتي هتشوفي ازاي؟!

 

الادوات اللي هتحتاجي لها..

 

 

مراه كبيرة او مراه مكبره تحطيها بالقرب من اي مصدر ضوء زي مثلا بجوار شباك او لمبه علشان تعكس الضوء على وجهك وتقدري تشوفي اي شعر صغير موجود حوالين حواجبك.

 

الملقاط بس خدي بالك انه يكون طرفاه محكمي الاغلاق على بعضهما ومفيش فيهم اي خدش علشان يساعدك تشيلي الشعر من غير ما تحسي باي الم او يسبب لك اي خدوش او جروح على جلدك.

 

مقص حواجب وده بيكون صغير ورفيع وهتستخدميه في حالة واحده بس وهي انك تقصي شعر الحواجب في حالة لو كان الشعر ده فعلا طويل ومحتاج يتقص.

 

فرشاه للحواجب ودي بتكون عبارة عن فرشاه صغيرة الحجم ولو مش عندك ممكن تجيبي فرشاه اسنان قديمة او فرشاه ماسكرا قديمة وتنظفيها جيدا وتستخدميها في تمشيط شعر حواجبك.

 

“بودره تلك” او “طبق فيه قطع ثلج” او “ميه ساقعه” ودول هتحتاجي لهم بعد ما تخلصي عملية التنظيف وفايدتهم انهم هيساعدوكي على ترطيب بشرتك بعد ما تخلصي الموضوع ده لان فيه بنات كتير بشرتهم حساسه جدا وممكن تتعرض للالتهابات علشان كده بننصحهم يحطوا بودره التلك على جلدهم او يمرروا قطعة ثلج على جلدهم او يغسلوا وجههم بالميه الساقعه علشان يتخلصوا من اي التهابات او احمرار ممكن بشرتهم تتعرض له بعد عملية ازاله الشعر الزائد.

 

اول واهم حاجة المفروض تعمليها هي انك هتقفي قدام المرايا وتبصي لحواجبك كويس وده علشان تعملي دراسه لشكل حواجبك وتشوفي انت عايزه تشيلي ايه بالضبط وممكن ترسمي بالقلم الاسود خط على المكان اللي هتشيلي منه الشعر….بس خدي بالك كويس انك لو حاسه انك مش هتقدري تظبطي لنفسك الموضوع ده يبقى ممكن تروحي الكوافير وتنظفي حواجبك هناك اول مره وبعد مرور اسبوع تبدئي بنفسك في ازاله الشعر اللي لسه طالع اول باول بنفس الطريقة اللي بنتكلم عليها دي.

 

هتبدي تدهني حواجبك او المنطقة المجاوره للحواجب باي نوع كريم عندك بس خدي بالك انك تحطي كريم على خفيف وده فايدته انه بيسهل عملية ازاله الشعر،

بعد كده هتجيبي فرشاه الحواجب وتبتدي في تمشيط حواجبك الى اعلى وتجيبي الملقاط وتبتدي في ازاله الشعر الموجود اسفل الحواجب بالراحه وباكد كلامي تاني لازم تكوني متاكده ان ده فعلا الشعر الزائد عن الحواجب نفسها اللي انت عايزه تشيليه وده لانك لو شلتي شعره بالغلط فدي هتغير من شكل حواجبك وهتاخد وقت طويل حوالي اسبوعين على ما تطلع تاني…

ويا ريت تبتدي بالشعر الزائد الموجود اسفل الحاجب وبعد ما تخلصي تبتدي تمشطي حواجبك الى اسفل وتشيلي الشعر الزائد الموجود اعلى الحاجب،

وبعد كده تبتدي في تمشيط حواجبك الى اعلى وتقصي الاطراف بشكل متساوي وبعد كده تمشطيها لاسفل وتقصي الاطراف من اسفل..وبكده تبقي انت خلصتي..

اعتقد انه موضوع سهل ومش هياخد منك غير ربع ساعة وبس.

 

وعلشان اكون عملت كل اللي علي في الموضوع ده عايزاك تكوني حاطه في بالك الكام نقطه دول:

1 احلى حاجة في الدينا ان يكون لك شكل خاص بك علشان كده مش عايزاك تقلدي حد وتختاري رسمه حواجب زي حد وده لان كل بنت لها شكل خاص بها وطبعا شكل الحاجب الاصلي هو المناسب لعينيك ولوجهك.
2 ان موضه الحواجب الرفيعه اللي على شكل 8 واللي انتشرت منذ فتره اختفت تماما والحمد لله انها اختفت وده لانها كانت بتدي للبنت شكل اكبر من سنها علشان كده عايزاك دايما تبقي عارفه ان الحواجب الرفيعه بتخلي الوجه يبان كانه اكبر سنا لكن الحواجب العريضه نوعا ما بتدي الوجه شكل اجمل واحلى.
3 احسن وسيله لتنظيف شعر الحواجب هي الملقاط والفتله واوعي تسمعي كلام اي حد يقولك استخدمي “الشمع” او “السويت” وده لان الاثنين دول بيكونوا السبب في ظهور التجاعيد في سن مبكر في جلد الوجه بالذات.
4 لازم تهتمي دايما بحواجبك وده عن طريق تسريحهم بفرشاه الحواجب اللي عندك في البيت،كمان ممكن تجيبي قطنه فيها زيت الخروع وتمسحي بيها حواجبك..

كمان لازم تهتمي بتنظيف حواجبك بالمستحضر اللي بتسخدميه في ازاله الماكياج من العينين وده علشان تتخلصي من اي تراب او غبار ممكن يتراكم في شعر الحواجب.
5 خدي بالك ان افضل وقت تقدري تشيلي فيه اي شعر زائد هو بعد الاستحمام مباشره وده لان الجلد في الوقت ده بيكون رطب وهيساعدك تشيلي الشعر من غير ما تحسي باي الم.

  • صور كيف ازبط حواجبي
  • كيف اجعل حواجبي جميلة
  • كيف اجعل حواجبي جميله بدون عمل
464 views

كيف اضبط حواجبي