قصة علمنى الحب

الحلقه الاولى

قصة علمنى الحب 20160920 2419

مش عارفه و قفت ربما اية ساعة اتنين ممكن لحظات حاولت افوق من لحظاتي لكن مقدرتش رعشه فايديه……..


رجلية مش قادره تشيلني جمعت جميع ما به من قوه استمدتها من اثناء سنين عمري كله و اتجهت لباب العماره شايفه جميع حاجة حوالية بغير لونها ياتري من دموعي الى مش بتنزل و لا من حالتي الى مش قادره افهمها انا حصلي اية و اية الى به ؟
؟؟؟؟


اسئله كتيره و اجهتها بس ملقتش و لاجواب ليها معرفش كيف رجلية اخدتني لشقتي فتحت الباب بهدوء زي جميع يوم و لاقيت نفس الهدوء بردة زي جميع يوم رميت نفسي على اقرب حاجة شافتهاعينية او ممكن حسها جسمي لما اتخبط به بدات الرؤية اخيراا تيجلي شويه بشويه قاومت ضعفي للمره الثالثة النهارده و حاولت ادخل اوضتي بدور بها على الراحه اول ما و صلت للباب مقدرتش افتحة حسيت ان الدنيا كلها بقت زي الدوامه بالنسبة لية غمضت عينية للثواني بحاول اشيل منها صورة مش عايزه تتشال قررت اخيراا انني اروح الاوضه التانية كان فتحها بالنسبة لية اسهل بكتير المره دي رميت نفسي على السرير كان ساعتها نفسي ارمي حموله عذابي كله كان مجرد امل نفسي انام و اصحي احس انني فدنيا تانية فمكان تاني الاقي نفسي انا مش انا غمضت عينية بتنهيدة طيب على الاقل الاقي نفسي رجعت سنين لورة اي حاجة الا انني ابقي دلوقتي انا


“” مريم””


…………: مريم يا مريم

صوت امي بيناديني سمعاة بس دة بعيد قوي فتحت عينية بهدوء و كسل شديد

ماما نبيلة: يا مريم انا تعبت من انني اصحكيي كدة جميع يوم بذمتك به واحده دكتوره محترمه يبقي نومها تقيل قوي كده

بصيت لماما و ضحكت قوي ديما تقول عليه كدة طيب اعمل اية بس يا ناس بقالي سنه كاملة هموت من التعب من المذاكره ما هي طب بقي مش اي حاجة بس هقولها اية يعني : يا امي انا لسة مخلصه الامتحانات بقالي يومين اتنين بس تعبتي مني من اية بس

نبيلة: انا مش عايزه الكسل دة مفيس نوم بعد الساعة 9 الصبح فاهمه يلا قومي الفطار جاهز و محمد عايز ينزل

مريم : حاضر يا ما ما ثواني و هقوم

قمت مضطره للفرمان العسكري الملكي المدني الى اصدرتة ما ما انني اقوم خلاص من النوم راحت عليكي الاجازة يا مريومة


خرجت من الحمام لاقيت سفره ما شاء الله تكفي شارعنا كله مش بس ثلاثه بس نقول اية بقي ما ما و لا الحاكم العسكري فالمقالات ديه

قعدت على الكرسي و انا فعلا بنام و نفسي و مني عينيي مع انني معرفش مين مني دي انني ارجع السرير تاني بس كان محمد خرج من اوضتة خلاص محمد دة بقي حكايه لوحدة حكايتي معاة عايزه دواوين بموت به بجد لية جميع حاجة

محمد: صباح الخير يا عسل يلي نايم

بصيت لمحمد من بين جفون مقفوله بالمفتاح و عليها الشمع الاحمر كمان : صباح الخير يا ميدو

محمد بضحكه خفيفة: اة شكل ما ما اديتك فرمان

انا بقي كان و شي خلاص نزل على الترابيزة: مش قادره يا ميدو بجد عايزه انام

محمد: طيب و الى يجيبلك العفو

بالتاكيد انا عارفه انه عايزيني ارشية قلتلة مليون مره الرشوه حرام بس اعمل اية فقلبي الطيب بضعف ديما قدامه

مريم: الى انت عايزة بس اعملها الله يخليك

ماما جت و بسرعة فاقت سرعة جري النمر او نسر بياخد فريستة عدلت نفسي و لا كان به اي حاجة

نبيلة: اتفضلوا هتفضلوا باصين لية كتير كلوا يلا

محمد بيغمزلي و بالتاكيد انا ميته من القهر:انا باكل اهو علشان و رايا شغل كتير الدور بقي على الى مش قادره تفتح عينيها

نبيلة: انا مش بحب الدلع دة مريم الطعام لية احترامة و المواعيد كمان لازم تتعودي على كدة فاهمه و الا هربيكي من اول و جديد


عارفين القنابل النوويه الى نزلت على هيروشيما ايام الحرب العالمية و اكلت الاخضر و اليابس دة كان حالي بالظبط هي ديما كدة متعوده على الكلام بالكيفية دي لكن فالنهاية امي هي بردة طيبه بس كلامها كدة اعمل ايه


محمد حبيبي اتضايق جداااا و انا التزمت السكوت السكوت الى به القهر بس مبقدرش اتكلم اكيد بالتاكيد بخاف من العقوق بس كمان مبقدرش اواجها و لا اقول لها لا

محمد: ما لهوش لازمه الكلام دة يا بلبله البنت مريم تعبانة من الامتحانات و المذاكره و جسمها محتاج يرتاح و البنت مش بتقصر فحاجة فلو سمحتي بلاش كده

محمد ديما هو الى بيدافع عني من يوم بابا الله يرحمة ما ما ت و محمد مبقاش بس اخويا الكبير بقي جميع حاجة اب و اخ و صاحب ربنا يخلية لية يارب انا ممكن مفتكرش بابا قوي فاكرالة اشياء بسيطة قوي كنت صغار قوي عندي تقريبا سبع سنين او ممكن اقل مش فاهمه اي حاجة و لا فاهمه اللون الاسود الى كسي المنزل كله يوميها لكن الى كنت فكراة انني دخلت اوضه بابا علشان اشوفة ملقتهوش لاقيت السرير فاضي لكن باب الاوضه اتفتح و دخل محمد كان اياميها عندة حوالي 13 سنه ساعة لما شفتة عينية دمعت معرفش لية اخدني من ايدية و قعدني بصيت لية و سئلتة سؤال برىء لطفلة مش فاهمه يعني اية موت و لا اية هو الفراق : هو انا مش هشوف بابا تاني يا ميدو مش هشوفة غير فالصور بس؟


ممكن دي من المرات القليلة قوي الى افتكر ان محمد دمع بها او عيط بس جوابني من بين دموعه: مريومه حبيبتي بابا ديما هيبقي هنا و شاور على قلبي و ديما هتشوفية جميع يوم به و اخدني فحضنة قوي مسح دموعي بحضنه


من يوميها و محمد مبقاش بس الاخ الى بيخاف عليه و لا بيحبني و لا حتي بيجيبلي جميع الى نفسي به من مصروفة لا بقي بابا بالنسبة لية بحب الراجل الى بتحمي به و الى ديما كان فظهري و سندى

فقت من سرحاني على ما ما و هي بتكلمني : مريم حاسبي الشاي هيقع منك


مريم: سوري يا ما ما


محمد بابتسامة الى بحبها : سرحانة فمين غيري …..خيانة دي ؟



مريم: تفتكر يمكن اسرح فحد غيرك


محمد: مممممم بالتاكيد لا حاليا بس اكيد هيجيلك اليوم الى تسرحي به فحد غيري و مخبيش عليكي هحس بالغيره ساعتها


مريم: لا متخافش محدش هياخد مكانك ابداااا


ما ما كانت بتابعنا بعنيها و بتاكل بصمت و متدخلتش ابدا فكلامنا على الرغم من شدتها عليه و الاصدارات الحصريه الى بتديهالي لكن ديما بتبقي مبسوطه بعلاقتي انا و محمد ديما بحسها انها فرحانة بينا

محمد قطع سكوت ما ما :بلبله حبيبتى


ما ما نبيلة: نعم


محمد:مريم هتقع من على الكرسي سيبيها تنام شويه احنا فاجازة و هي محتاجه ترتاح


ما ما نبيلة: بتدلعها قوي يا محمد انت


محمد: اولا دة مش دلع دة حق ليها هي مقصرتش ابدا فمذاكرتها طول السنه و انا متوقع انها ان شاء الله هتطلع من الاوائل …ووجهة الكلام لية …..
مش كدة يا ريمة


بحبة قوي لما يقولي ريمه : بالتاكيد علشان انت بس الى بتذاكر معايا


محمد كمل كلامة لماما: ثانيا معندناش غير ريمه واحده يبقي ما تتدلعش ليه

ماما سكتت تاني و هي مش بتتكلم معانا بس على الاقل ما اصرتش على كلامها معني كدة انها مقتنعة بكلام مودي حبيبي مش بقولكم ربنا يخلية لية من حبي به بحاول اعمل اي حاجة زية حتي كليه الطب دخلتها علشان هو دخلها بس بصراحه حبتها قوى

محمد: انا هقوم بقي علشان عندي شغل لازم امشي مش محتاجين حاجة


ما ما نبيلة: لا يا حبيبي خد بالك من نفسك


مريم: شكرا يا مودي متتاخرش بس بالليل هيجي فيلم حلو قوي انت نفسك تشوفه

محمد: حاضر يا قمر يبقي هجيب اللب و انا جاي و استعدي بقي يا دكتوره لماتش بلاي ستشين جامد …..
يلا لا الة الا الله

نبيله و مريم: سيدنا محمد رسول الله

اول ما خرج محمد قمنا من على السفره و بدات اساعد ما ما فالمطبخ ما ما بصتلي و قالت: شيلي الاطباق و ادخلي نامي شويه يا مريم و ساعتين كدة و ابقي اصحيكى

بالتاكيد انا كنت هموت و انام و شايله الاطباق و انا مغمضه عينية بس اول ما سمعت الكلام دة بقيت اجري لحد ما خلصت و جريت على اوضتي على الرغم من انه يمكن اي حد يقول النوم راح من عينية بس لا اول ما دخلت السرير محستش باي حاجة و رحت فسباااات عميق محستش باي حاجة و لا متوقعه اية الى ممكن


قصة علمنى الحب