رواية حب وكبرياء

ظلت ياسمين تحدق فطلب التوظيف فتلك الجريده لتوظيف سكرتيره .

حيث انها تفكر منذ لمدة فان تعمل و يصبح لها دخل ثابت


فهي محرجة و هي تعيش عند خالتها منذ و فاه امها و هي ما زالت صغار فالصف الثالث الاعدادى و جلوسها عند خالتها كان انسب مكان لها


حيث ان خالتها لها من البنات ثلاث فقط و زوج خالتها منفصل عنها من لمدة طويله و كذلك و تعيش خالتها فشقه و الدها جد ياسمين


و ورثت ياسمين من امها الجزء الخاص فيها الذي تمتلكة من هذي الشقة


و من الاسباب المحببه للحياة عند خالتها وجود فتاة خالتها رشا و هي كذلك صديقتها الوحيده المقربه الى قلبها و فنفس سنها و الاثنان تظهروا من الجامعة من كليه التجارة

كانت ياسمين سرحانه فهذا الطلب تفكر هل سيقبلونها ام طلب التوظيف ذلك كغيرة محجوز بالواسطة


تمتمت بصوت خافت :هروح و الي به الخير يقدمة ربنا


دخلت عليها رشا :اية يابنتى ما لك بتبحلقى فالجرنان كدة ليه


ياسمين : طلب توظيف يارشا عايزين سكرتيره


رشا : طيب كويس روحى و قدمي به و ان شاء الله هيقبلوكى على طول دة انتي تقديرك العام جيد جدا جدا و خداهم اربع سنين صاروخ


ياسمين تضحك : طيب ما نتى كمان و خداهم فاربع سنين


رشا : اة بس تقديرى العام مقبول مش زيك يادحاحه


ياسمين : خلاص تعالى قدمي معايا


رشا: لا ياستى انا عايزه ارتاح شوية من المذاكرة و الهم دة مش اخلص من المذاكره اتدبس فشغل و صحيان بدرى و مدير يهزقني


ياسمين : بصراحة انا نفسي اشتغل عشان اخف الحمل عن خالتي شوية كفاية انها بتصرف عليا من ساعة ما ما ما اتوفت و كمان ما كنش عندي و رث خالص اصرف بية على نفسي انتي عارفة ما ما صرفت جميع الورث بتاع بابا على مرضها ربنا يرحمها و يرحمه


رشا : عيب عليكى يا ياسمين كيف تفكرى كدة انا بشجعك على الشغل عشان تنسى اي حاجة بتضايقك و ترجعى ياسمين بتاعت زمان الي كانت بتضحك طول الوقت مش عشان الكلام الفارغ الي بتقوليه

وهنا دخلت ريم اخت رشا تقول بصوت عالى : يلااااااااا ما ما جهزت الطعام يلا عشان الغدا


رشا : يابنتى صوتك عالى كدة لية خلاص جايين جايين


ياسمين بضحك : هي ريم لازم يصبح صوتها كدة عشان لما تشتغل محامية صوتها يخوف القاضى و يديها حكم البراءه على طول


ريم بفخر: امال اية ,

دة انا هثبت القاضى ,

هخلية يقولى من غير مرافعه يا استاذة خدى حكم البراءه اهو .



رشا : و اثقه من نفسك اوى و انتي لسة فاولي حقوق امال لما تتخرجى هتعملى ايه


ريم و هي بتطلع لسانها لاختها : ساعتها هحبسك


رشا :بقي كدة طب تعالى بقي ….


و قعدوا يجروا و را بعض فالشقه


الام ( سمية ) : يافتيات تعالوا يلا الطعام هيبرد


و التف الكل حول الاكل و هنا سالتهم الام : امال فين ريهام


رشا : تلاقيها قاعده بتدح جوه


سمية : قومى اندهى اختك خليها تيجى تاكل و ترتاح من المذاكرة دي


رشا : حاضر


رشا تدخل على ريهام الاوضة :يلا يابنتى ما ما بتندهلك عشان الغدا


ريهام و هي تكتب فالكراسه امامها : هخلص المساله دى و اجي


رشا : يابنتى بطلى دح شوية احنا لسة فاول السنه


ريهام : لازم ما فوتش يوم عشان الحق اخلص المنهج مع الاستاذ


رشا : طيب انا ما ليش دعوة ما ما كدة هتزعق


ريهام : حاضر حاضر جايه


رشا و ريهام خرجوا من الغرفه و ذهبوا لتناول الاكل مع باقى الاسرة


ريهام تكلم نفسها : اكيد فكيفية تانيه


سميه : كيفية اية يابنتى انتي بتكلمى نفسك


رشا : اة ياماما هي اتجننت من ساعة ما دخلت علم رياضه


ريهام : بس يارشا سيبينى اركز عايزه افاجا المستر انني عرفت احلها عشان هو عامل تحدى للفتيات ان محدش هيعرف يحلها


سميه : ربنا يوفقك يابنتى و تنجحى يارب


الكل فنفس واحد : ياااااارب


———————–


بعد الغذاء و قفت ياسمين تشرب الشاى فالبلكونة و سرحت قليلا


دخلت عليها خالتها


سمية : اية سمسم سرحانة فايه


ياسمين : اعلان فالجرنان مطلوب سكرتيرة و بفكر اروح اقدم اية رايك ياخالتو


سمية : روحى يابنتى جربى صلى استخاره الاول و ثم روحى و ربنا يوفقك


ياسمين بامتنان : ربنا يخليكى ياخالتو فعلا الاستخاره هتخلينى اروح و انا متطمنه


سميه : ربنا يقدملك الي به الخير يابنتي


دخلت ياسمين حجرتها و هي تبحث عن اوراقها و اهمها شهاده تظهرها من كليه التجارة


و دخلت عليها رشا : ها بتدورى على ايه


ياسمين : ابدا كنت بجهز الاوراق الي يمكن يطلبوها فالمقابلة


رشا : انتي هتروحى امتى


ياسمين : يوم الاربع ان شاء الله


رشا : و النهاردة الحد … لسة قدامك وقت عايزين ننزل نجيب طقم حلو كدة تروحى تحضرى بية المقابله


ياسمين : لا ياستى انا عندي هدوم كتير مش عايزه اتقل على خالتو اكتر من كده


رشا : يوووة يابنتى الحوار دة هي خالتك عمرها حسستك ان مصاريفك تقيلة عليها


ياسمين: لا ابدا و هو دة الي محسسنى ان لازم يبقي عندي دم و اقول كفاية كدة هي و قفت جنبى لحد ما اتخرجت لازم بقي اعتمد على نفسي


رشا : طب بلاش شغل الافلام دة و جهزى نفسك بكرة بدوووون نقاش هننزل نجيب طقم جديد و الا هقول لخالتك على حوار اعتمد على نفسي دة ايش حال مكنتيش قاعده فملكك فالجزء الي و رثتية عن ما متك الله يرحمها


ياسمين : طيب طيب انا عارفة مش هخلص من زنك


رشا : يعني انا غلطانة انني عايزاكى تبقي شيك كدة و روعة يوم المقابله


ياسمين : ياربى عالبكش قولى عاللى بها و انك عايزه تنزيلى عشان تطلعيلك بطقمين انتي كمان


رشا : مممممم يعني ما يضرش … اة بس لو مكنتيش حلفتي

جاء اليوم التانى و نزلت ياسمين و رشا اشتروا لياسمين طقم تذهب فيه يوم المقابله

وجاء يوم الاربع : استيقظت ياسمين او بمعني اصح نهضت من على السرير فقط فهي لم تنم جيدا فهي قلقه بشان المقابله


و خرجت من حجرتها التي تشاركها بها رشا و الحجرة الثانية تتشارك به ريم و ريهام و الام فحجرة مستقلة بها


خرجت ياسمين و جدت خالتها تتاهب لدخول المطبخ لاعداد الفطار


سمية : صباح الخير ياياسمين ما شفتكيش صاحية بدرى من احدث يوم فامتحاناتك السنة الي فاتت


ياسمين تبتسم جاهدة تحاول ان تبدو طبيعية لعل ذلك يذهب التوتر الذي يقلقها : صباح الورد ياخالتو من النهاردة مفيش صحيان متاخر خلاص نوم بدرى و صحيان بدري


سمية و هي تقرب منها : اية يابنتى عنيكى عاملة كدة لية انتي ما نمتيش كويس


ياسمين : لا ياخالتو انا منتمتش خالص انا قلقانة اوى و خايفه


سمية : يابنتى هو انتي هتحاربى دى مقابلة عادية يعني لو متقبلتيش عاااااادى بتحصل كتير


و انتي مستعجلة عالشغل لية اصلا ما نتى قاعدة فو سطينا و اختك رشا اهى ما نتخة جوة و بتنام لحد الضهر كبرى دماغك و ريحى اعصابك من التوتر ده


رشا : خارجة من الاوضة تدعك فعينها : مين جايب سيرتى عالصبح


ياسمين : يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم اية يابنتى مفيش صباح الخير


رشا : ايوة ايوة يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم و شغل الناس الي بتروح شغلها بدرى و الحركات دى اترسمي علينا بقى


ياسمين : يالهوووووى انا مش هخلص من نقارك جميع يوم دة انا داخلة الحمام


سميه: اية الي صحاكى يارشا دلوقتي


رشا : ما هي ياسمين عمالة تكركب فالاوضة من الصبح صحيت بقي هعمل ايه


سمية توجة كلامها لياسمين : اغسلى و شك كدة و فوقى و انا هعمل اجمل فطار و فنجان قهوة هيعدلك دماغك


رشا : و انا ما ليش فطار


سمية : اجرى نامي يابت


و دخلت سمية تحضر الفطار و دخلت ياسمين الحمام


رشا : و انا هقعد يعني لوحدى و الله لادخل انام

  • رواية حب وكبرياء
  • روايه حب وكبرياء
  • رواية حب وكبرياء كاملة
  • روايه حب وكبرياء كامله
  • حب وكبرياء روايه
  • روايات عبير حب وكبرياء
  • روايه حب وكبرياء ليأسمين


رواية حب وكبرياء